معرفی سوغات قشم و مراکز ویژه تهیه آنها

اشتراک گذاری از طریق تلگرام به اشتراک گذاری در تلگرام
با کلیک بر روی این دکمه، می توانید این مطلب را در تلگرام به دوستان و گروههای خود معرفی کنید.
گردآوری کننده گردآوری: احسان بلوریان، 1395/12/21

جزیره شگفتی ها مناسب برای خرید هم هست و به جز پوشاک محلی، نان‌های متنوع محلی خوشمزه‌، کیک های بی نظیر و خرمای تازه هم دارد که مسافران قشم تمام اینها را می توانند بعنوان سوغاتی با خود به دیارشان ببرند. اما از کجا می‌شود این سوغات را تهیه کرد ؟ در ادامه شما را راهنمایی خواهیم کرد تا با مراکز ویژه خرید و سوغاتی های این جزیره رویایی بیشتر آشنا شوید.

پوشاک محلی و نوار دوزی شده جنوبی

سوغاتی‌های قشم و بویژه صنایع دستی‌ مثل لباس‌ها و شلوارهای نوار دوزی شده را می‌توان از بازار قدیم قشم تهیه کرد. علاوه بر لباس‌های سنتی بازار قدیم، گلیم و حصیر و وسایل تزئینی درست شده با صدف نیز در دسترس شماست. همچنین انواع سس و شکلات، ادویه جات و سوغات پرطرفداری مثل خرما از دیگر سوغاتی های بازار قدیم قشم است. یعنی در حقیقت همه نوع محصولات این جزیره را می‌توان در بازار قدیم با قیمتی ارزان خرید، فقط اینکه باید حسابی چانه زد.

پوشاک محلی قشم
خرمای قشم

کیک هلر

روستای هلر در ۱۸ کیلومتری قشم دارای دو کارگاه‌ شیرینی پزی و حلواپزی میباشد که شیرینی‌های محلی زیادی در آن درست می‌شود و یکی از آنها کیکی به اسم کیک هلری است که در محله رمکان در دسترس است. کیک هلر، نوعی کیک اسفنجی است که از ترکیب آرد، تخم مرغ، شکر و وانیل درست شده و طعم خوشمزه ای دارد. در قشم نیز بیشتر شیرینی فروشی‌ها کیک هلر را دارند.

کیک محلی قشم

نان تموشی و نان‌های محلی

در قشم بیش از ۲۰ نوع نان خانگی پخته می‌شود که سوغات قشم هستند و بوی خوششان در بیشتر محله‌های قشم می‌پیچد. ترکیب بیشتر این نان‌ها آرد، روغن و شکر است و معروف‌ترین‌شان نانی است به اسم تموشی، توماشی یا تو مشتی. برای پختن نان تموشی، در ابتدا خوب تابه را داغ می‌کنند و بعد آرد را با آب مخلوط و تکه‌ای از خمیر درست شده را با دست برمی‌دارند و لایه نازکی روی تابه پهن می‌کنند. رویش پنیر یا تخم مرغ می‌ریزند و وقتی آماده شد با سس مهیاوه یا ماهی آبه که سسی است تهیه شده از ماهی، نمک، خردل، گشنیز و رازیانه می‌خورند.

علاوه بر این نان تموشی را با سس سوراغ هم می‌توان خورد که آن هم سسی معروف در نواحی جنوبی ایران است. سوراغ سسی است که از مخلوط ماهی حشینه، آب، نمک، گل سرخ و پوست نارنج درستش می‌کنند و با نان‌های محلی می‌خورند.

نان تموشی را در قشم می‌توان در میدان امام قلی خان پیدا کرد و علاوه بر این اگر دلت بخواهد پخت انواع و اقسام نان‌های محلی قشم را از نزدیک ببینی باید راه روستای رمچاه در ضلع جنوب شرقی قشم در ۴ کیلومتری ساحل جنوبی با فاصله ۱۷ کیلومتری منتهی الیه شرقی جزیره را در پیش بگیری. از دیگر نان‌های خوش طعم قشم باید از نان رخنه، نان دستی که نان مردم محلی قشم است، نان خمیر، نان بالاتاوه و نان کروسی یاد کرد.

نان محلی قشم

منبع: پینتاپین

میزان رضایت شما از این مطلب چیست؟
عالی خوب معمولی بد خیلی بد
میانگین نظرات تاکنون: خوب

اشتراک گذاری از طریق تلگرام این مطلب را با دوستان خود در تلگرام به اشتراک بگذارید !

مجله گردشگری جاکو
کانال تلگرام جاکو

صفحه اینستاگرام جاکو
آلمان - صفر تا صد

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که ...
مکانها و فضاهای مسکونی خالی خود را (حتی یک اتاق)، بدون واسطه، حتی برای یک شب اجاره دهید. حتما به درآمد حاصل از آن فکر می کنید!
ثبت مکان در جاکو از شما، معرفی مشتری از ما

همین الان یک مورد ثبت کنید