ارگ باشکوه نارین، دومین بنای خشتی ایران

اشتراک گذاری از طریق تلگرام به اشتراک گذاری در تلگرام
با کلیک بر روی این دکمه، می توانید این مطلب را در تلگرام به دوستان و گروههای خود معرفی کنید.
گردآوری کننده گردآوری: احسان بلوریان، 1396/11/21

نارین قلعه در شهر تاریخی «بلقیس» واقع در 3 کیلومتری جنوب غربی اسفراین، یکی از بزرگ‌ترین بناهای خشتی و گلی کشور است؛ این اثر تاریخی هم‌اکنون در حال مرمت میراث فرهنگی بوده و البته در چند سال گذشته بخش زیادی از این شهر تاریخی مرمت‌شده و مورد توجه و بازدید تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.


دومین بنای خشتی ایران در  اسفراین

ارگ باشکوه نارین، بعنوان یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های خشتی و باستانی ایران با وجود خندق های فراوان اطراف خود، نفوذ پذیری سرسختانه ای را در گذر تاریخ از خود نشان داده است و دشمنان تاریخی این قلعه بزرگ و استوار را مایوس ساخته است.


نارین قلعه، یکی از بزرگ‌ترین بناهای خشتی و گلی کشور

محدوده شهر تاریخی «بلقیس» که در واقع اسفراین کهن محسوب می‌شود قدمتی حدود چهار هزار ساله داشته اما شواهد و یافته‌های جدید تاریخی حاکی از آن است که دیرینگی شهر تاریخی «بلقیس» در شهرستان اسفراین به قرن دوم اسلامی می‌رسد.


شهر تاریخی بلقیس اسفراین

نارین قلعه، ارگی 1200 ساله که نخستین دوره استقرار در ارگ براساس اشارات متون تاریخی و یافته‌های باستان‌شناسی به دوره سلجوقیان برمی‌گردد. ارگ «بلقیس» اسفراین پس از ارگ بم دومین بنای گلی ایران است که بر‌اساس اصول معماری ساسانی ساخته‌شده و مهم‌ترین مصالح به‌کاررفته در آن خشت و گل است.


ارگ ناریت، دومین بنای گلی ایران

این دژ تاریخی دارای 29 برج بوده که ارتفاع هرکدام از آن‌ها حدود 11 متر است و این 29 برج از هر سو با خندق احاطه‌شده‌اند. فضای داخلی قلعه با حفاری‌های قاچاق به‌کلی مضطرب شده و فقط از این ارگ بزرگ که زمانی دارای سه‌طبقه فضای معماری بوده تنها یک پوسته گلی باقی‌مانده است.


منبع: تسنیم

میزان رضایت شما از این مطلب چیست؟
عالی خوب معمولی بد خیلی بد
میانگین نظرات تاکنون: معمولی

اشتراک گذاری از طریق تلگرام این مطلب را با دوستان خود در تلگرام به اشتراک بگذارید !

مجله گردشگری جاکو
کانال تلگرام جاکو

صفحه اینستاگرام جاکو
آلمان - صفر تا صد

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که ...
مکانها و فضاهای مسکونی خالی خود را (حتی یک اتاق)، بدون واسطه، حتی برای یک شب اجاره دهید. حتما به درآمد حاصل از آن فکر می کنید!
ثبت مکان در جاکو از شما، معرفی مشتری از ما

همین الان یک مورد ثبت کنید